פירות וירקות בשמיטה: גבוהים ב-66% מתוצרת היתר-מכירה

    אבי יעקב | צילום: דרור- ויקיפדיה No Comments on פירות וירקות בשמיטה: גבוהים ב-66% מתוצרת היתר-מכירה
    23:05
    04.05.24
    קובי פינקלר No Comments on פרטים חדשים על חוליית חמאס שחוסלה סמוך לטול כרם

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בעוד תשעה חודשים תחל שנת השמיטה, ובוועדה לביקורת המדינה בכנסת מבקשים לבדוק כיצד נערכת המדינה לשמירת שמיטה ממלכתית.

    מבקר המדינה מצא, כי אף שהסכום שהוקצב לשנת השמיטה תשס"ח היה גדול פי ארבעה מהסכום שהוקצב לשנת השמיטה שקדמה לה, להצעת ההחלטה על סכום התקציב לשנת השמיטה לא צורפו מסמכי רקע הכוללים תחשיבים כלכליים שיש להביא בחשבון במסגרת קביעת הסכומים שהוקצו לכל נושא במסגרת התקנות הייעודיות.

    סקר מחירים שעשה משרד מבקר המדינה העלה כי מחירי התוצרת למהדרין, גבוהים בכ-66% בממוצע ממחירי אותה תוצרת שנמכרת לפי היתר מכירה, וכי אף שניתנו תמיכות לחקלאים המשווקים תוצרת למהדרין והטבות מס ליבואני תוצרת חקלאית, לא הובטח שמחירי התוצרת יהיו דומים למחירי השוק לצרכן.

    לרבנות הראשית קורא המבקר לפעול לתכנון ולתקצוב של ההיערכות הנדרשת לשנת שמיטה ולביצועה מבעוד מועד, שבמסגרתם ייקבעו הגוף המבצע, אופן הביצוע, לוחות זמנים ונהלים. כמו כן עליה לגבש פתרונות לסוגיות הלכתיות ומשפטיות בנושא, ולספק לחקלאים מידע כולל על האפשרויות העומדות בפניהם ועל ההסדרים הנהוגים בשנת השמיטה. כמו כן בהתחשב בכך שהרבנות הראשית שינתה את המדיניות שהייתה נהוגה ממועד הקמת המדינה ושעליה הסתמכו חקלאים וצרכנים והפעילה לראשונה אוצר בית דין מטעמה, ושאוצרות בית דין פרטיים כבר פועלים וממלאים לכאורה את צורכי האוכלוסייה שמקפידה לצרוך תוצרת למהדרין, היה עליה לבחון על פי כללי מינהל תקין אם מהיבטים מנהליים ועל פי שיקולים כלכליים נחוץ להקים אוצר בית דין שכזה.

    על משרדי החקלאות והדתות מטיל המבקר לקבוע לקראת שנת השמיטה נהלים וקריטריונים למתן תמיכות, כדי לצמצם פגיעה אפשרית בחלוקת התמיכות, וכדי שיהיה אפשר לעשות בקרה בזמן אמת על הנתונים שצוינו בבקשות לתמיכה. על משרד החקלאות לדאוג לכך שהתמיכה תינתן רק לחקלאים שמשווקים את תוצרתם באמצעות מערך שיווק של אוצר בית דין, ושהכנסותיהם מהתוצרת לא כיסו את הוצאות הייצור. כמו כן, לדעת המבקר ראוי שוועדת השמיטה הממלכתית תיתן את דעתה על הפערים הגדולים בין מחירי התוצרת למהדרין ובין מחירי השוק, כדי שגם ציבור צרכני המהדרין יוכל לקנות תוצרת במחירים דומים למחירי השוק.



    0 תגובות